Overstapmoment bepalen.
Steeds meer mensen overwegen elektrisch rijden. Beter voor het milieu en maandelijks vaak ook voordeliger. Zeker met de hoge brandstofprijzen waarmee we door verschillende omstandigheden al langere tijd worden geconfronteerd.
Welke kosten zijn daaraan verbonden?
Is een elektrische auto voor jou de beste optie?
Heb je al nagedacht over de financiering ervan?
Lees hieronder alle ins en outs rondom elektrisch rijden.
Is elektrisch rijden duurder dan rijden op benzine? Om die vraag te beantwoorden is het belangrijk om niet alleen de aanschafprijs van een elektrische of een benzineauto als uitgangspunt te nemen.
Denk bijvoorbeeld ook aan de wegenbelasting en het onderhoud. In veel gevallen is er ook sprake van subsidie op de aanschafprijs van een volledig elektrische auto.
Hieronder lees je welke kosten je kunt verwachten.
In 2021 was de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto €51.000. Dit blijkt uit een analyse van Bovag en RAI Vereniging.
De goedkoopste elektrische auto's zijn momenteel te koop vanaf ongeveer €18.000. Wat een elektrische auto precies kost, verschilt natuurlijk per merk, model en de luxe en comfort die je zelf als voorwaarde stelt.
Elektrische modellen zijn vaak duurder dan vergelijkbare auto's met een brandstofmotor. Dit heeft een aantal redenen.
- Een elektrisch auto heeft een grote accu in plaats van een brandstoftank. De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto.
- Voor de accu is ook extra software nodig. Dit moet onder andere om de temperatuur van de batterij onder controle te houden.
- Om het totale gewicht te beperken, worden er vaak lichtgewicht materialen gebruikt. Ook dit is vaak duurder.
De afgelopen jaren is het aanbod elektrische auto's flink gegroeid. Daardoor komen er zo langzamerhand, al is het mondjesmaat, steeds meer tweedehands elektrische auto's te koop. Deze auto's zijn vaak nog relatief jong en goed onderhouden. Na vier jaar is een auto vaak nog 40% tot 55% van de nieuwprijs waard. Dit is vergelijkbaar met de tweedehands waarde van een brandstofauto/
Het grote nadeel van tweedehands elektrische auto's is de relatief lage actieradius. Dit komt vooral doordat de kwaliteit en capaciteit van de accu's gedurende de afgelopen jaren sterk zijn verbeterd.
Hoewel de aanschaf van een elektrische auto vaak duurder is dan een brandstofauto, zijn de maandlasten vaak een stuk lager. Houd rekening met de volgende kosten.
- Energiekosten. Het opladen van een elektrische auto is vrijwel altijd veel goedkoper dan brandstof tanken.
- Lagere onderhoudskosten. Een elektrische auto heeft veel minder draaiende delen die onderhevig zijn aan slijtage dan een brandstof auto. Hierdoor slijt de auto ook minder snel en is er minder onderhoud nodig.
- Geen motorrijtuigenbelasting (MRB). Voor een volledig elektrische auto betaal je zeker tot en met 2024 geen wegenbelasting.
Als u een volledig elektrische auto koopt of gaat rijden met private lease, dan kun je in veel gevallen subsidie aanvragen. Voor een nieuwe auto is dit €3.350 (2022) en voor een tweedehands is dit €2,000 (2022). Hierbij gelden wel een aantal voorwaarden, zoals catalogusnieuwwaarde en actieradius.
Bekijk hier de voorwaarden voor subsidie voor een elektrische auto.
De meeste mensen hebben niet genoeg spaargeld om zomaar een elektrische auto te kopen. Je kunt dan overwegen om de auto te leasen of om geld te lenen voor de aanschaf van je auto. Een voordeel van private lease is dat de onderhoudskosten al in het maandbedrag zijn verwerkt. Daardoor loop je minder risico, maar daar betaal je dan natuurlijk ook wel voor.
Wil je zelf eigenaar zijn van een elektrische auto en heb je niet genoeg spaargeld? Overweeg dan een persoonlijke lening. Bij een persoonlijke lening betaal je een maandelijks bedrag gedurende de looptijd voor de aflossing van je lening en een maandelijks bijkomende rente. Natuurlijk kan de aanschaf ook uit een combinatie bestaan van spaargeld en een persoonlijke lening. Hierdoor zijn je maandlasten lager.
Laden is mogelijk bij publieke laadpalen. Ook is het in veel gevallen mogelijk om thuis of op je werk een laadoplossing te laten installeren als de omstandigheden dit toelaten. Laden bij een publieke lader is al vaak snel twee keer zo duur als thuis of op je werk je batterij van de auto opladen.
Een laadoplossing thuis is een comfortabele situatie omdat je minder betaalt en je auto opgeladen wordt terwijl deze bij je thuis staat. Zeker ook als je thuis ook nog eens kunt laden vanuit je zonnepanelen. Het voordeel kan zijn dat je minder stroom terug levert voor een laag tarief en deze direct in je accu kunt laden.
De aanschaf van een laadoplossing is natuurlijk éénmalig. Een lader gaat vele jaren mee en je laadt tot wel 8-10x sneller dan op normale netspanning.
Laders zijn er in alle soorten en maten. Een eenvoudige 11kW basislader is er al vanaf ca. €700.
Voor de aanschaf van een laadoplossing adviseren wij je graag en je kunt aan de hand van je persoonlijke situatie een installatie offerte op maat aanvragen bij ons. De installatie vindt altijd plaats in gezamenlijk overleg.
Copyright 2023
Powered by Ecom2go bv